Kypärä päässä liukkaassa säässä

Jos ei ole nastarenkaita on oltava kypärä.

Talvirengaspakko alkoi joulukuun alusta. (Ajatella, nyt on jo joulukuu!) Kai ne talvirenkaat ovat olleet hyvät auton alla jo jonkin aikaa. Olethan sinä jo vaihtanut omaasi?

 

Heti perään pitää tunnustaa että minä en ole vaihtanut. Mutta minä en ajakaan autolla, vaan polkupyörällä. Silloin se ei taida olla rikollista, eihän? Joka tapauksessa minä en aio vaihtaa renkaita ennen kuin talvi on tosissaan tullut Helsinkiin. Lauantaiaamuna ja tänään sai kyllä olla varovainen. Liukasta oli. Epäilin taktiikkaani jo vähän. Mutta en vaihda ennen kuin olen sutinut ja kaatunut ainakin kerran. Kesäasetuksilla on niin paljon kevyempi polkea, ja vähän laiskottaakin.

Jos tämän hetkinen ennuste pitää kutinsa niin lauantaiaamuna taitaa kuitenkin olla paras jättää pyörä talliin.

Minä en muuten suosittele tätä taktiikkaani kenellekään. Tämähän on ihan typerää. Koska aion kaatua, ostin uuden kypärän. Se on pinkki.

Joku sinä olet vaihtanut pyörääsi talvirenkaat?

14 vastausta artikkeliin “Kypärä päässä liukkaassa säässä”

  1. Vastaus kysymykseen: kyllä olen vaihtanut pyörääni talvirenkaat. Sekä eteen että taakse. Samoilla ajatuksilla mennään – ei viitsi laittaa nastoja pyörään kuin viime tilassa. Raskasta on vääntö kesägumeksien jälkeen. Positiivinen ajatus kuitenkin seuraavasti: ai sitä helppoutta, kun on talven vääntänyt nastoilla paksuissa tamineissa ja sitten kevään tullen saa vaihtaa lyhkäsiin sortseihin ja maantieraaseriin, jossa on kapeet rullaavat gumekset alla. Silloin pyörä liikkuu. Turvallisia kilometrejä pyörän päällä sinulle! Itse lähden lenkittämään talvipyörääni nyt! Keli on mitä mainioin – Kupiossa aste pakkasta ja tiet jäässä. Nastoille on tarvetta nyt. Kypärälle toivottavasti ei.

  2. Kyllä lumella pärjää aika hyvin kesäisilläkin, mutta nämä alkutalven liukkaat on petollisia. Varovaisuutta tarvitaan tietty, mutta kyllä minusta nastoissa heti liukkaiden alkaessa on älyä. Jos täytyykin jarruttaa nopeasti vaikka auton tullessa eteen, niin ei onnistu ilman nastoja. Hyvät nastat kestää käyttöäkin, eikä liukkaista tarvitse huolehtia ennen ensi kevään hiekoitushiekkaa asfaltilla -kelejä :)

  3. Meillä korsikallakin on talcirenkaat… jotka vaihdetaan vuosittain…niitä ei vain pidä vinguttaa… pitävät oaremmin kuin nastat.

    Polkupyöriin pitäis saada samat ja dynamo lämmitys haarojen väliin ja sormille…

    ois tässä muitakin ideoita mutta kun olen yksityishenkilö eli vanhoja valkosia en uskalla enempää…

    terveisiä myrkyiseltä Korsikalta… Matala paine on Norjan Ja Englannin Välillä mutta etelä tuuli atlantin afrikab puolelta tuulee ja kovaa asettuen etelä itään ja nousten pohjoiseen koska tuuli on kovaa jopa myrskyistä…. saattaa yltää pohjolaan ennen joulua eli ovet säppiin plus 9 luvassa.. heh heh

  4. Miinalla on hyvä periaate: älkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon :)

  5. Taitaapa olla aiheellista vaihtaa nastarenkaat Tunturiini ajoissa, ettei käy kuten allekirjoittaneelle takavuosina kevätliukkailla. Eräänä aamuna kun pyöräilin töihin jäisellä tiellä ja yritin väistää suurta vesilammikkoa, niin pyörä kyllä väisti ko ”järven” mutta minä en. No eipä auttanut muu kuin palata kotiin vaihtamaan kuivia vaatteita.

    Miina: Kypärä on kyllä viisas hankinta, varsinkin jos suunnitelmiin kuuluu kaatuilu. Ja ne talvirenkaat alle heti! :)

  6. Kyllä ne talvirenkaat voi jo laittaa alle. Nillä on kevyt ajaa kun laittaa normaalia enemmän painetta ja vähentää sitä sitten kun tulee erityisen liukasta. Silloin rengas pitää tarvittaessa hyvin eikä ole raskasta polkea. Helppoa ja yksinkertaista?

    Nautin näistä loskakeleistäkin sillä reilun viikon päästä lähden surfailemaan pallon toiselle puolelle.
    Katselehan Miina tarkasti millaiset säät sinne on tulossa. Pitääkö ottaa varmuuden vuoksi uuden vuoden juhliin pitkät kalsarit mukaan?

  7. Te olette oikeassa. Ne pitää vaihtaa! Eilen ja toissapäivänä oli niin liukasta etten uskaltanut edes kävellä, pyöräilystä puhumattakaan… tai jos sittenkin vetkuttelisi vielä viikonlopun yli. Ensiviikko taitaa mennä plussalla….

  8. Taitaa tulla eka talvi sitten lapsuusvuosien, kun pyörää tulee käytettyä jäisistä keleistä huolimatta. Ajattelin siis olla fiksu ja ottaa talveksi käyttöön vanha kesäpyöräni – reilun kymmenvuotiaan pienirunkoisen maastopyöräni, johon vaihdoin elämäni ensimmäiset polkupyörän nastarenkaat muutama viikko sitten.

    Nastoitettavan pyörän valinnassa painoi erityisesti naisen logiikka: pienemmällä pyörällä kaatuu matalammalta eikä siis satu niin paljon ;) Olin muuten positiivisesti yllätetty nastapyöräilystä: olen aina jotenkin kuvitellut, että leveämmät ja rouheampikuvioiset kumit nastoilla lisättynä tekee polkemisesta jotenkin entistä raskaampaa mutta siinä kävikin just päinvastoin!

    Mitä kypärään tulee, niin ilman sitä ei voi ajaa metriäkään edes kesällä! :)

  9. Nastarenkailla ollaan ajeltu jo toista viikkoa, sillä takana istuu 2v. poikanen eikä ole suunnitelmissa kaatua tällä kombolla. Kypärätkin on molemmilla, mutta toivottavasti vain näyttävyyden vuoksi.
    Niin ja valot edessä ja takana. :)
    Myönnän suoraan, että minulla on kotona oma pyörämekaanikko joka hoitaa kaluston kuntoon.
    Mukavia talviajeluita ja kiitos blogista!

  10. Laita vaan kypärä… sais olla näillä myrskyillä jo laivankin kannella…meillä korsijan seudulla meni mies yli laidan ja kuoli…2 palomiestä loukkaantui pelastaessa…

    muuten saako teidän pyyhkeitä ostaa… tollaset kylmä ja kuuma ilmarintama…mun kavereille lahjaksi…ne tietää minut siitä aina… sillä ilmanalat ovat kiinnostukseni ja koska olen jäävi sekä siten täysi nolla eikös se korsikaksi ole ei kuuma eikä kylmä…

  11. Talvirengas ruljannssia ei tule kun hommaa talvipyörän erikseen. Voi pitää samat renkaat alla aina ja ottaa kelin mukaan pyörän. Aina valmiina keliin kuin keliin :) Kallista voisi joku väittää, mutta eipä juuri. Itsellä on ollut vanhempi pyörä noin kymmenen vuotta ja se 700 € hinta on maksettu bensoissa jo kauan sitten. Kun pyörää huoltaa asiallisesti niin se kestää enemmän kuin ihmisiän. Niin ja ostaa hyvän pyörän kerralla. Saastettakin tulee vähemmän kun ei tarvitse kolmen vuoden välein vaihtaa sitä satasen huonoa konkeloa uuteen yhtä huonoon.
    P.S ajelen maantietä töihin autolla ja olen tehnyt sellaisen huomion, jotta sellaisia vilkkuvia valoja ei täysin pimeässä pysty kohdentamaan mihinkään kohtaan tietä. Ei siis näe kummalla puolella tietä pyöräilijä on ja varsinkin omalla puolella vastaantulijat aihuttaa joskus pieniä sydänmen tykytyksiä. Fiatin keulan saa kyllä kuntoon, mutta pyöräilijä raukkaa ei välttämättä saa. Turvallisia kilometrejä kaikille.

    1. Minäkin järkeilen aina että no bensaa, ja autoiluun muutenkin, menisi niin paljon enemmän rahaa että saan ostaa pyöräilyyn yhtäjatoista :)

Kommentit on suljettu.

Forecan blogissa on käytössä kommenttien esimoderointi eli blogin ylläpitäjän on hyväksyttävä kommentti ennen kuin se näkyy blogissa. Kommentteja käydään läpi toimistotyöajan puitteissa.

Blogin keskusteluun voi osallistua asiallisilla, aiheeseen liittyvillä ja toisia kunnioittavilla kommenteilla. Viestejä voidaan jättää julkaisematta ylläpidon harkinnan mukaan, esimerkiksi jos viesti on loukkaava, ei liity blogin aiheeseen, sisältää selkeää tahallista provosointia tai on muutoin asiaton.