Tuhka uhkaa jälleen matkasuunnitelmia

Julkaistu

Islannin vaikeasti lausuttavat tulivuoret jatkavat sekä islantilaisten arkielämän että Euroopan ilmatilan häirintää. Tällä kertaa on vuorossa Grímsvötn, joka aloitti purkauksensa viime lauantaina 21.5.

Viimevuotinen ilmatilan sulkemisesta seurannut liikennekaaos on tuoreessa muistissa, joten purkauksen yksityiskohdat ja tuhkapilven liikkeet kiinnostavat kovasti. Tällä hetkellä asiantuntijat vakuuttavat, että Grímsvötnin purkaus ei saavuta Eyjafjallajökullin mittasuhteita. Toisaalta, jos aluelennonjohdot noudattavat aiempaa nollatoleranssia tuhkan suhteen, ei ilmatilassa lennä kukaan, jos siellä ilmoitetaan olevan pienikin tuhkakonsentraatio. Uskoisin, että lentoyhtiöiden puolelta painostus ilmatilan avaamiseen on kuitenkin vielä suurempaa kuin viime kerralla.

Tämän ja huomisen päivän kuluessa tuhkaa ennakoidaan ajautuvan Brittein saarille. Jos purkaus jatkuu, voi keskiviikosta-torstaista eteenpäin tuhkaa ilmaantua myös Pohjoismaiden yläpuoliseen ilmakehään. Virallisia ennusteita eli Volcanic Ash Advisory -tiedotteita julkaisee Lontoon VAAC-keskus, ja verkosta voi kuka tahansa seurata viimeisimpiä tiedotteita. Tuorein grafiikka on antamassani linkissä aina listassa ylimpänä.

Miten kuvia tulkitaan?

Osatarkennos 23.5.2011 klo 00 UTC julkaistusta Volcanic Ash Advisorysta. kuva: Met Office / Lontoo VAAC

Julkaistussa advisoryssa on ennustettu tuhkan sijaintia neljänä eri ajanhetkenä: julkaisuajankohtana ja jatkossa kuuden tunnin välein. Kuvan vasemmassa ylänurkassa oleva teksti ”23/1200Z” tarkoittaa 23. päivä (kuluvaa kuuta) klo 12.00 UTC, jonka voi muuttaa Suomen aikaan lisäämällä siihen näin kesäaikana kolme tuntia.

Itse kartassa on esitetty tuhkapilven sijainti kolmella eri korkeudella ilmakehässä: SFC-FL200, FL200-FL350 ja FL350-FL550. Korkeudet on ilmoitettu lentoliikennettä ajatellen lentopintoina eli flight leveleinä ja SFC merkitsee maanpintaa eli surfacea. Ilmakehän eri korkeuksissa tuulet puhaltavat eri voimakkuuksilla ja eri suuntiin, minkä vuoksi tuhkan liikkeitä on ennustettava kullekin korkeudelle erikseen.

Lähimpänä maanpintaa sijaitseva punainen alue saattaa estää kaikki ilmaliikenneoperaatiot kyseisellä seudulla, kuvan tapauksessa Islannin länsipuolella. Reykjavikin lähellä sijaitseva päälentokenttä Keflavik onkin tällä hetkellä kiinni. Ylemmäksi, lentopinnoille FL200-FL550 ennustettu tuhka puolestaan haittaa tai estää myös ylilentävää liikennettä.

Seuraan tilanteen kehitystä täällä blogissa. Toivotaan kuitenkin, että purkaus heikkenee eikä sotke palettia yhtä perusteellisesti kuin viime kerralla. Onko teillä matkasuunnitelmia, joita tuhka uhkaa?

19 vastausta artikkeliin “Tuhka uhkaa jälleen matkasuunnitelmia”

  1. Osataanko jo ennustaa, edes jollain tasolla, voiko Helsingistä lähtevät lennot peruuntua la-su aikoina? Suuntana olisi turkki. Onko tuhkan mahdollista levitä myös Turkkiin asti, jos purkaus jatkuu tämän hetkisellä voimakkuudella?
    Kiitos vastauksesta!

    1. Mikäli tulivuori jatkaa aktiivista toimintaansa, viikonloppuna Suomen ilmatilassa voi olla tuhkaa, Turkin ilmatilassa todennäköisesti ei. Mutta sitä, miten Suomen, Turkin ja sillä välillä sijaitsevat aluelennonjohtoelimet tilanteeseen reagoivat, eli suljetaanko ilmatilaa, en osaa ennustaa!

      1. Kiitos!!
        lauantaina olisi lähtö… Onko jo saatu lisätietoa siitä minkätyyppistä tuhkaa tuo tällä kertaa on tyypiltään? silläkin on kuulemma vaikutusta siihen voiko lennellä vai eikös voikaan…

  2. Kiitos hyvin mielenkiintoisesta blogauksesta ja linkkivinkistä. Yhden tiedon olisin vielä kaivannut: paljonko yksi lentopinta on metreissä?

    1. Lentopinnat voi muuttaa jaloiksi lisäämällä perään kaksi nollaa. Toisin sanoen lentopinta FL100 vastaa 10 000 jalan korkeutta, 1 jalka (ft) on noin 0,3 m. FL100 on siis noin 3000 metrin korkeudella.

  3. Hitsi vie… Tarkoitus olisi lentää Islannista Suomeen viettämään veljen lakkiaisia 2. kesäkuuta mutta nyt pelottaa etten pääsekään.

    1. Voi kökkö, toivottavasti tilanne rauhoittuu siihen mennessä!

      1. Itse olen tæællæ Islannissa ”jumissa” lentojen vuoksi.Viikon pææhæn sain itselleni sopivan lennon.Kannattaa olla tarkkana noiden lentojen kanssa. Olisin pææssyt Lontoon kautta viikolla, mutta ovat puhuneet ettæ siellæ suljetaan kenttæ. Siellæhæn sitten olisin odotellut ties kuin kauan. Onneksi minulla on paikka Islannissa, jossa oleskella ja odotella suoraa ja varmaa lentoa Suomeen. Tosin voihan se olla ettæ Suomessa on viikon pææstæ kentæt kiinni ja odottelu jatkuu tæællæ Islannissa.
        Ei noista vuorista koskaan tiedæ miten ne kæyttæytyy. Itsellæni taisi olla onni matkassa, koska pari tuntia ennen purkausta olin kævelemæssæ jæætikon jyrkænteillæ.Edellinen yo vietettiin siinæ læhistollæ tuttavperheen maatilalla ja tarkoitus oli jæædæ toiseksikin. Læhdimme kuitenkin kohti Reykjavikia, koska saimme puhelun ystæviltæ jossa kehotettiin læhtemææn alueelta. Viime yonæ jættimæinen savupilvi oli Raeykjavikin yllæ ja haju oli aikamoisen voimakas. Ihan kiva kokemus. Saa næhdæ ehtiiko tæmæn loppuviikon aikan næhdæ vielæ tulta ja laavaa. :))

  4. Parin viikon kuluttua olisi tarkoitus lähteä Barcelonaan. Taitaa olla vielä liian kaukana ennustuksille?

    1. Vielä on vähän kaukana, mutta seuraillaan.

  5. Sunnuntaina tarkoitus Lontooseen päästä. Huonolta näyttää… :(

  6. Osaatko sanoa että kuinka suurella todennäköisyydellä Helsingistä lennetään lennon lauantaina ? ( 28.5) Suuntana olisi Rhodos. Jos Suomen ilmatilassa olisi tuhkaa ja Kreikassa ei , niin peruttaisiinko lennot vai olisiko mahdollisuus päästä mitään kautta pois suomesta? . Reissua on odoteltu jo tovi, ja olisi pikkainen järkytys jos tuhka pilaisi vuosien odotukset. Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

  7. Voi voi, torstaina pitäisi lähteä EFHK:lta kohti ihan aamusella lomalle. Eihän se haittaisi jos työmatka uhkaisi peruuntua, mutta kun harvat lomapäivät kuluvat tuhkapilven hälvenemistä odotellessa, niin siinä palaa pinna hitaammaltakin hämäläiseltä…

  8. Sunnuntaina (29.5.) olisi tarkoitus lentää Helsingistä Espanjaan Malagaan. Osaatko sanoa, kuinka todennäköistä on, ettei lennot onnistu? Pelottaa, että menee kauan odotettu reissu reisille. Mutta luonnon voimillehan me ei mitään mahdeta.

  9. Kolleega on lähdössä Kiinaan myöhään tiistai-iltana. Ilmeisesti pääsee lähtemään?

  10. 1.6. olisi päivällä perheellämme suora lento Helsingistä Nizzaan. Mitenkähän tuonne eteläiseen Eurooppaan on ennustettu pilvien saapuvan? Ymmärsin, että kovasti kiinni tuulten suunnasta, ei taida vielä olla siis ennustuksia?

  11. Isäukkoni pitäisi Suomeen tulla Etelä-Koreasta 28.5 lauantaina, mahtaakohan päästä sittenkään juhlimaan valmistujaisiani..?

  12. HEI!

    Kiitos infosta! Lensin tänään Helsingistä Tukholmaan ja takaisin olisi tarkoitus lentää to:na 26.5.2011, josta sitten samantien suoralla lennolla kohti Roomaa ja sieltä sitten takaisin Helsinkiin 29.5.2011. Millaiset todennäköisyydet minulla on päästä lentämään em. lennot vai pitääkö ruveta miettimään laivaa tai eteläisempää lentokenttä Ruotsissa?

    Terv., Harriet

Kommentit on suljettu.

Forecan blogissa on käytössä kommenttien esimoderointi eli blogin ylläpitäjän on hyväksyttävä kommentti ennen kuin se näkyy blogissa. Kommentteja käydään läpi toimistotyöajan puitteissa.

Blogin keskusteluun voi osallistua asiallisilla, aiheeseen liittyvillä ja toisia kunnioittavilla kommenteilla. Viestejä voidaan jättää julkaisematta ylläpidon harkinnan mukaan, esimerkiksi jos viesti on loukkaava, ei liity blogin aiheeseen, sisältää selkeää tahallista provosointia tai on muutoin asiaton.